Românii plătesc în continuare mult pentru benzină, deşi în Statele Unite preţurile au scăzut cu 42%, ca efect al deprecierii masive a cotaţiilor ţiţeiului.
În schimb, în România, reducerea a fost de numai 15%, conform revistei „Capital“. Dacă la începutul lunii iulie, barilul de ţiţei era cotat la 137 de dolari, săptămâna trecută, la Burse era afişat un preţ de circa 60 de dolari, ceea ce reprezintă o ieftinire cu aproape 57%. În SUA, preţul la pompă al benzinei a scăzut de la 1,07 dolari pe litru, cât era la mijlocul lunii iulie, până la nivelul de 0,6 dolari pe litru, în prima săptămână a acestei luni.
Pe piaţa românească, ieftinirile nu au avut aceeaşi consistenţă ca în statele vestice. La Rompetrol, de exemplu, un litru de benzină Efix 95 costa, la începutul lunii iulie, 4,2 lei, pentru ca săptămâna trecută preţul să ajungă la 3,58 lei - rezultă o ieftinire de numai 15%. O reducere similară se înregistrează şi la Lukoil, unde preţul unui litru de benzină Super Euroluk, de exemplu, a scăzut, în perioada de comparaţie, de la 4,5 lei la 3,8 lei.
Record de vânzări la pompe
Companiile de la noi ezită să reducă preţul, în condiţiile în care cererea de combustibil se menţine la o cotă ridicată indiferent de costuri. „Chiar şi în perioada de creştere a preţurilor, vânzările noastre de retail în România au crescut cu 25%. Pentru octombrie avem o creştere cu peste 30% şi am atins o vânzare de peste 200 de milioane de litri pe lună, ceea ce este un record în istoria Petrom“, a declarat, pentru „Capital“, Mariana Gheorghe, CEO Petrom.
Reducerea preţurilor întârzie şi din cauza competiţiei, mai scăzută decât în statele occidentale, dar şi a deprecierii leului faţă de dolarul american. Deşi preţul ridicat plătit de români pentru carburanţi este pus de benzinari pe seama taxelor, datele publicate de Directoratul pen