Doua animatoare italience impreuna cu doua tinere romance intampina vizitatorii la intrare. Ne aflam la Casa Romania, punctul de atractie al campaniei "Romania, incantat de cunostinta", pe care Guvernul a cheltuit 4,2 milioane de euro. Timp de trei zile proiectul de imbunatatire a imaginii romanilor din Peninsula s-a mutat in centrul Romei. Intentia organizatorilor a fost aceea de a crea "un spatiu care sa reproduca atmosfera unei case moderne romanesti", cu dansuri populare, carti in limba romana si mancaruri traditionale.
Bucatari in uniforma neagra
Vizitatorul este insa proiectat, inca de la intrare, intr-un spatiu predominant modernist: ecrane plate hi-tech, bucatari eleganti, imbracati in uniforma neagra, imagini virtuale pe peretii galeriilor - un scenariu mai degraba tehnologic si futurist decat traditional romanesc.
Amplasat chiar la iesirea din gara Termini, probabil zona cu cel mai mare trafic de persoane din capitala Italiei, pavilionul romanesc nu atrage atat de multi vizitatori pe cat s-ar putea astepta un locuitor al Romei. Principalii vizitatori sunt turistii in trecere, cu valize, tineri cu rucsacul in spate, romani care au aflat de campanie, italieni curiosi.
"Cartile nu se imprumuta"
O mica biblioteca si un divan acoperit cu o scoarta traditionala la intrare semnaleaza ca ne aflam in "casa cea mare". Carti si reviste romanesti atrag atentia romanilor, care le rasfoiesc cu nostalgie. "Le putem cumpara sau lua cu imprumut?" este intrebarea cea mai frecventa.
"Ne pare rau, sunt doar de expozitie, le ducem apoi la Milano", raspund organizatorii.
Continuam turul expozitiei iar intr-o camera vedem cateva postere ale unor cantareti americani, un calculator si un pat stilizat: este camera copiilor. Pe fundal, un mega poster cu un peisaj carpatin. Cativa tineri se opresc si incearca sa faca