Ritmul de crestere a veniturilor la buget nu poate ramane neafectat de criza financiara. Din acest motiv, preocuparea pentru un deficit bugetar mic, in jur de 2%, este de importanta cruciala.
Cand veniturile la buget devin mai mici decat estimarile, statul are doua variante: sa taie din cheltuielile proprii sau sa mareasca impozitele. "Ar fi ilogic sa creasca taxele cand economie gafaie, e firesc sa fie sprijinite companiile si investitiile; ele creeaza locuri de munca si sustin bugetul prin impozitele platite", explica analistul Radu Craciun.
La PNL si PD-L, reducerea CAS cu 10%, acordarea unor inlesniri IMM-urilor sau scutirea de impozit pentru profitul reinvestit tin de politici orientate spre mediul de afaceri. Este vorba despre produse romanesti mai competitive, dar si de sprijin pentru angajatorii confruntati cu perspectiva de a-si trimite angajatii in somaj.
Alianta PSD±PC aplica din acest punct de vedere o formula paradoxala. Promite ca nu renunta nici la programele sociale, nici la investitii si nici la reducerea impozitelor si taxelor. "Sigur ca, daca guvernul hotaraste ca este nevoie de aceste programe sociale, ele pot fi aplicate. Dar cheltuielile trebuie sa se deconteze undeva si se vor deconta in noi impozite", spune Radu Craciun.
Mai exista o solutie, adauga Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri. Neortodoxa ca si vremurile. In cele mai influente medii economice europene se vorbeste despre sporirea deficitelor bugetare peste limita regulamentara de 3%. Despre deficit mai mare vorbeste si Ionut Popescu. Numai ca deficitele bugetare de acest fel duc tot la investitii si crearea de locuri de munca.
PSD-PC: Impozit diferentiat
Propune un impozit diferentiat pornind de la cota unica existenta. Va fi pastrata cota unica de impozitare pentru societatile comerciale, dar persoanel