Festivalul de la Tîrgu-Mureş, „Alter-Native“, este unul dintre cele mai vechi manifestări internaţionale de film din provincie şi reprezintă un bun barometru al stării scurtmetrajului. Evenimentul a debutat în acelaşi an cu Festivalul de Documentar Astra Film Sibiu (1993), sub forma unor „Zile ale Filmului Maghiar“, prezentînd producţii cinematografice importante ale vecinilor noştri vestici. Din 1994 şi pînă astăzi, la ediţia a 16-a a Festivalului tîrgumureşean (5-9 noiembrie), „Alter-Native“ s-a impus ca o marcă de succes, asociată tradiţional cu filmul de scurtmetraj, în pofida faptului că, între timp, în oraş a mai rămas funcţional un singur cinematograf (la fel ca şi la Sibiu, de altfel). Un cert atu al festivalului organizat de Uniunea Democrată a Tineretului Maghiar din Mureş este superbul Palat al Culturii, ridicat cu aproape un secol în urmă, care găzduieşte proiecţiile.
Competiţia „Alter-Native“ a inclus anul acesta 55 de scurtmetraje (de ficţiune şi de animaţie, dar şi documentare şi experimentale), alese de un juriu de preselecţie din cele 577 de filme din 52 de ţări, înscrise în concurs. Cîteva scurtmetraje mi-erau deja cunoscute de la alte festivaluri din ţară (Anim’est, DaKINO şi NexT din Bucureşti, Anonimul din Sfântu Gheorghe – Delta Dunării sau muuuvi din Lăzarea – Harghita), însă cele mai multe au fost inedite. Previzibil, aproape jumătate din filmele prezentate în competiţie au fost fie maghiare, fie româneşti, fie coproducţii româno-maghiare. Totuşi, selecţia a oferit spectatorilor fideli suficiente perspective noi asupra posibilităţilor genului scurt. Marele premiu al festivalului a revenit unui film... globalizant (Scrisoare pe faianţă): doi tineri regizori maghiari (Judit Feszt şi Gergely Somogyvári) au realizat un documentar experimental despre Nobert Sanders, un artist brazilian care trăieşte de zece ani în Portugalia. Pre