Oamenii intenţionează să-şi reducă bugetul pentru cadouri de Crăciun
Nici nu se ştie cine este mai speriat anul acesta de perspectiva cumpărăturilor de sărbători: cumpărătorii sau comercianţii? În vreme ce sondajele de opinie relevă că majoritatea europenilor îşi reduc serios bugetul de cadouri, sub presiunea crizei economice, comercianţii sunt mai hotărâţi ca oricând să nu renunţe fără luptă la profitul lor. Aşa că sezonul cumpărăturilor de sărbători va începe anul acesta mai devreme, va fi mai gălăgios şi mai bine luminat, susţin comercianţii europeni, care în acest fel încearcă să încurajeze clienţii să-şi cheltuiască banii la ei în magazine. La Londra s-a deschis, zilele trecute, cel mai mare mall urban din Europa (cu o suprafaţă de peste 17 hectare, 265 de magazine, 50 de restaurante) şi ieri s-au aprins luminile de Crăciun pe Oxford Street.
Aproximativ 50.000 de oameni s-au adunat pentru a asista la tradiţia veche de 150 de ani. Evenimentul marchează începutul sezonului cumpărăturilor de Crăciun în West End, zona de lux a capitalei britanice, şi a fost „onorat” cu prezenţa de fetele de la trupa „Sugababes”. Cu tot optimismul comercianţilor, vremurile se anunţă grele pentru lunile care vin. „Va fi un Crăciun dureros. Anul acesta, toate merg prost în vestul Europei”, a explicat cercetătorul Gilles Goldenberg pentru AFP. Până şi cei mai mari cheltuitori din Europa, irlandezii, şi-au exprimat intenţia de a avea un Crăciun „econom”.
Gospodăria irlandeză tipică va cheltui 668 de euro pe cadouri (cu 7% mai puţin decât anul trecut), 422 de euro pe mâncăruri speciale şi băutură (2% mai puţin) şi 264 de euro pe amuzament (5% mai puţin).
În celălalt capăt al spectrului, germanii strânşi la pungă vor fi încă şi mai zgârciţi anul acesta. Ei vor cheltui în medie 401 euro pentru Crăciun, cu 5% mai puţin decât anul trecut. În Franţa, nouă din z