În primele zece luni ale anului, numărul de reclame a scăzut cu 7,8% faţă de anul trecut. Prudenţă! Acesta e cuvântul de ordine în piaţa de publicitate autohtonă, în acest an. Nu s-au tăiat dramatic bugetele de promovare, ci s-au aplicat mici ajustări. În primele zece luni au fost difuzate 2,63 milioane de reclame pe televiziune, presă şi radio, cu 7,8% mai puţine decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Conform monitorizărilor Alfa Cont, volumul brut de publicitate la nivelul pieţei a fost de 4 miliarde de euro (calculat pe baza tarifelor-listă). Cifra este cu 1,5% mai mică decât cea înregistrată în 2007.
Spre deosebire de anii precedenţi, când monitorizările arătau creşteri (voioase) ale consumului de publicitate, 2008 pare să fie anul „pasului înapoi”. Entuziasmul marilor advertiseri în investiţii s-a stins şi consumul de spaţii publicitare a fost frânat.
Cea mai mare scădere a consumul de spaţii publicitare s-a înregistrat pe televiziune. În perioada amintită, s-au difuzat 1,73 milioane de spoturi TV, cu 11,8% mai puţine decât în 2007. La rândul său, volumul s-a micşorat cu 3,2% (exprimat în euro, la tarife-listă).
Acest declin se datorează, în primul rând, creşterilor de preţuri la marile posturi TV (la începutul anului), dar şi prudenţei marilor clienţi publicitari.
Asta în ciuda faptului că în vară au avut loc două evenimente sportive cu mari posibilităţi de promovare: EURO 2008 şi J.O. de la Beijing. Procter&Gamble (cu 123.187 de spoturi difuzate), L’Oreal (87.771) şi Unilever (79.963) sunt cei mai mari investitori în publicitatea TV, de la începutul anului.
În presa scrisă (naţională şi locală), numărul de machete publicitare a bătut pasul pe loc, înregistrând o scădere (nesemnificativă) de 1,4%. (În monitorizarea Alfa Cont au fost eliminate barterele.)
Totuşi