De la motoreta Mobra la maşina de cusut de Cugir şi tenişii de Drăgăşani, câteva dintre mărcile care au ridicat oraşe în comunism prind viaţă în documentarul „Metrobranding“. Sursa: Adrian Voicu
1 /.
Doi tineri regizori au pornit, de doi ani, în căutarea „vestigiilor“ comunismului, pentru un documentar despre mărcile din Epoca de Aur. Din multitudinea de branduri care au populat Republica Socialistă România, „Metrobranding“ se va axa pe şase dintre ele, cele care şi-au legat numele şi soarta de oraşele pe care le-au ridicat din nimic: tenişii de Drăgăşani, salteaua Relaxa, bicicleta Pegas, motocicleta Mobra, becul de Fieni şi maşina de cusut de Cugir. Astăzi, cei doi cineaşti, Ana Vlad (28 de ani) şi Adrian Voicu (28 de ani), filmează la Mizil, la fabrica de saltele Relaxa, singura care mai produce marfa de altădată (cu menţiunea „Original“). „Iniţial, voiam să facem un film despre oraşele mici, adevărate muzee ale comunismului, unde mai găseşti încă aprozarul, complexul comercial. Însă am descoperit, între timp, că fiecare dintre acele oraşe fusese construit în jurul unui brand şi că cele mai interesante erau obiecte pe care le aveam şi noi prin casă: biciclete, maşini de cusut, becuri, tenişi, saltele“, povesteşte Ana Vlad.
Documentarul, produs de Mandragora şi finanţat cu 80.000 de euro de Centrul Naţional al Cinematografiei, va fi gata de proiecţie în primăvară; între timp, îşi caută un distribuitor european important, care să vândă pelicula în Occident.
În umbra gloriei de altădată
Timp de doi ani, realizatorii au făcut prospecţii şi au filmat la Drăgăşani, Zărneşti, Cugir, Mizil şi Fieni, adunând peste 50 de ore de imagini video. „În multe dintre fostele fabrici nu se poate intra, actualii proprietarii nu te lasă sub nicio formă să le vezi, sunt un fel de enclave. Nu am putut filma nici la Drăgăşani, unde a