In ultimii trei ani, doar in industria bunurilor de larg consum au fost inchise 15 fabrici, dintre care sase anuntate in 2008, printre companiile care au luat aceasta decizie numarandu-se giganti ca Nestle, Coca-Cola, Colgate-Palmolive, Friesland sau Bunge.
In aceasta perioada, producatorii au disponibilizat peste 2.500 de angajati, motivul invocat cel mai frecvent fiind cel al eficientizarii businessului. Unele companii aleg sa isi concentreze afacerile intr-un singur centru de productie, altele pastreaza anumite unitati pe plan local mutand o parte din productie in tarile vecine, iar alte companii prefera sa fie prezente pe piata din Romania doar prin importuri.
Ultima varianta a fost aleasa de producatorul american Kraft, care a inchis recent singura capacitate de productie pe care grupul o detinea pe plan local la Brasov. Aceasta este cu siguranta inchiderea de fabrica cu cel mai mare impact in FMCG in 2008, in urma deciziilor luate de Kraft urmand a fi disponibilizati 440 de angajati.
"In ultimii ani, statisticile europene demonstreaza o tendinta clara de delocalizare sau relocare a activitatilor FMCG din Europa Occidentala. Restrangerea acestor activitati de productie din Romania se inscrie in aceasta tendinta si este strans legata de necesitatea de optimizare a costurilor. Ca atare, decizia de relocare este luata exclusiv la sediul multinationalelor si depaseste aspectele legate de performanta filialelor", declara Viorel Ghete, managing partner al companiei BPI Romania, care ofera consultanta companiilor aflate in restructurare. Printre clientii BPI se numara Petrom, Distrigaz sau Romtelecom.
Kraft este cea de-a doua companie din FMCG care a anuntat anul acesta inchiderea singurei unitati din productie de pe plan local, dupa ce in primavara acestui an, reprezentantii Colgate-Palmolive au anuntat ca vor opri treptat activitatea f