Piaţa auto europeană, aflată de şase luni în scădere, s-a prăbuşit de-a dreptul în luna octombrie. Pe ansamblu, numărul maşinilor noi înmatriculate luna trecută a scăzut cu 14,5 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut – conform unui studiu al Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile. Cifre dramatice pentru constructori au fost raportate din Spania, unde înmatriculările pe octombrie sunt mai mici cu 40% - de la 129.384 (în octombrie anul trecut) la 77.660 (în octombrie anul acesta). În cazul Spaniei, înmatriculările au coborât tocmai la nivelul din 1995. Scăderi masive s-au înregistrat şi în Marea Britanie - 23% (mai puţin cu 38.445 unităţi) şi Italia - 18,9% (mai puţin cu 39.109 unităţi). În România, scăderea a fost de 10,6 la sută. Cu toate acestea, deocamdată, în ceea ce priveşte vânzările de maşini noi, ţara noastră este pe poziţia a doua între statele noi ale UE, cu 24.438 de unităţi, pe primul loc fiind Polonia – cu 27.658 de unităţi. Singura ţară veterană UE cu creştere pe octombrie este Austria, cu 25.992 unităţi vândute (+4%).
Renault – locul doi european, la pierderi
Renault se află printre cele mai lovite mărci, numărul de vehicule noi înregistrate în octombrie fiind mai mic cu 23,8% - a doua marcă europeană perdantă, după Opel. Norocul Grupului Renault este însă Dacia, care a înregistrat o creştere de 15,5% - astfel că, per total, producătorul francez şi-a amortizat căderea până la 19,1%. De altfel, Dacia se află într-un grup foarte restrâns şi totodată select de mărci care au înregistrat creşteri pe octombrie: Jaguar (+19,2%), Lancia (+6,9%) şi Audi (+3,3%).
Între producători, cele mai mari scăderi pe piaţa europeană le-au avut Chrysler – 49,4%, Jaguar Land Rover – 36,5%, GM – 25,2, Toyota – 23,6%.
Au căzut vânzările atât la mărcile populare, cât şi la cele de lux. Skoda a scăzut cu 19%, Peugeot – 18,4%, Citroën