Americanii ar putea fi lăsaţi fără tronsoanele pe care nu au demarat lucrări dacă în 2009 se aprobă un nou coridor european. Sursa: Arhiva EvZ
Americanii de la Bechtel, constructorii autostrăzii Transilvania, ar putea să piardă tronsoanele pe care nu derulează lucrări dacă anul viitor Comisia Europeană (CE) aprobă un nou coridor european care va include şi traseul Braşov- Borş.
„La Autostrada Transilvania putem avea astfel şi alţi constructori în afară de Bechtel“, a declarat ieri Ludovic Orban, ministrul transporturilor. Potrivit acestuia, dacă se aprobă de către CE noul coridor, România ar putea accesa fonduri europene pentru construcţia autostrăzii. El a spus că a trimis deja la Bruxelles o scrisoare comună semnată împreună cu omologii săi din Ungaria, Slovacia, Lituania şi Polonia prin care solicită înfiinţarea noului coridor.
Potrivit proiectului, noua axă nordsud va intra pe teritoriul României la Oradea, va urma apoi traseul autostrăzii Transilvania, va ajunge la Bucureşti, iar de aici se va desprinde în două ramuri: spre Giurgiu şi Constanţa.
Fără soluţii concrete
Cum va scăpa statul de păgubosul contract cu Bechtel nu este clar. Cert este că rezilierea contractului semnat de Miron Mitrea în 2003 şi renegociat de Gheorghe Dobre în 2005 ar obliga statul român la plata unor penalităţi care pot trece lejer de un miliard de euro. O posibilă soluţie este avansată de PSD: limitarea plăţilor către americani la cele 2,2 miliarde de euro prevăzute în contractul iniţial.
„Trebuie să stăm la masă cu americanii şi să vedem de banii aştia ce pot face. Putem apoi să tăiem traseul. Contractul nu va fi astfel reziliat, ci renegociat“, a declarat Sorin Bota, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor în timpul guvernării PSD. Tot cu scoaterea de pe tronsoanele pe care nu se lucrează îi amen