Cel mai neconvenţional spectacol prezentat în cadrul celei de-a XVII-a ediţii a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa, în care joacă surdomuţi şi bolnavi psihic, este reprezentat astă seară la Teatrul Naţional. Astăzi, şi marţi, 18 noiembrie, de la ora 19.00, la Sala Mare a Teatrului Naţional Bucureşti, se joacă spectacolul “Minciuna”, după o idee de Pippo Delbono, care semnează şi regia. “Minciuna” este cel mai neconvenţional spectacol de până acum reprezentat în cadrul celei de-a XVII-a ediţii a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa. Spectacolul, care aduce în prim plan durerea pe sunetul muzicii, aparţine companiei Pippo Delbono a Teatrului Stabile din Torino şi este inspirat de incendiul de la oţelăriile Thyssen Krupp din Torino. Gestualitatea brutală şi neconvenţională are însă o puternică amprentă etică, politică, dar şi poetică.
Actori, oameni de rând
Compania Delbono este formată atât din actori, cât şi din oameni de rând, unii dintre ei cu abilităţi speciale. Actorul de referinţă al companiei, Bobo, este un surdomut care şi-a petrecut mai bine de 50 de ani din viaţă într-o casă de nebuni. Ei ţipă despre durerea celor uitaţi, despre cei mereu ultimi, fiind un urlet fără de sfârşit împotriva minciunilor de pe pământ. O călătorie personală plină de valenţe simbolice. Piesa este tradusă din italiană în română de Eva Simon. Spectacolul are drept sursă de inspiraţie un accident de muncă din 2007 de la oţelăriile Thyssen-Krupp din Torino, accident în urma căruia şi-au pierdut viaţa 7 muncitori. Fabrica, de regulă loc lipsit de frumuseţe, devine pentru Delbono închisoare şi mormânt, un loc al suferinţei şi al indiferenţei.
„Teatrul trebuie să fie ca un urlet”
Se folosesc puţine cuvinte, iar emisiile vocale şi gestuale sunt smulse parcă din sufletul celor de pe scenă. „Teatrul trebuie să fie ca un ur