Prevederile constituţionale privind desemnarea premierului sunt interpretate diferit de analiştii politici şi de specialiştii în drept. Unii îi dau dreptate preşedintelui Băsescu că poate numi pe cine vrea, alţii spun că acesta nu poate impune premierul şi că trebuie să nominalizeze candidatul rezultat din negocierile cu majoritatea parlamentară.
Conform articolului 103 din Constituţie, "preşedintele desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru, în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament". Înainte de acesta, un alt articol al legii fundamentale – 85 – stabileşte că "preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru şi numeşte Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament".
Deşi unii constituţionalişti şi politicieni susţin că aceste prevederi sunt foarte clare, interpretările făcute în urma declaraţiilor preşedintelui Băsescu că va numi premier pe cine vrea el, în baza criteriului "încrederii", dovedesc contrariul. De altfel, şeful statului a fost unul dintre cei care au susţinut că legea este limpede în sensul celor spuse de el, adăugând ca argument precedentul 2004.
În baza acestei experienţe de acum patru ani, Băsescu a şi pornit "ofensiva premierul", dar nu acum, ci încă de anul trecut, în decembrie, când într-un interviu difuzat de BBC declara că liderul PSD, Mircea Geoană, "să nu-şi facă iluzii că va fi vreodată prim-ministru al României" cât timp el va fi şef al statului. Luna trecută a continuat "războiul", declarând că dacă nici un partid nu obţine în alegeri 51%, opţiunea pentru desemnarea premierului îi va aparţine, aşa cum s-a întâmplat şi în 2004.
Şeful statului a reluat atacul la 31 octombrie, când a avertizat, la R