Falimentul este optiunea viabila pentru General Motors si singura care ar garanta ca pe viitor compania poate sa-si revina, scrie Michael E Levine, intr-un articol din The Wall Street Jornal. GM este prea mare, are prea multi dealeri raportat la vanzari si daca va depinde numai de bani de la autoritati se va schimba prea putin si prea greoi in viitor, noteaza ziarul. GM nici nu vrea sa auda de faliment si spune ca un astfel de scenariu ar fi devastator pentru SUA iar oamenii pur si simplu nu ar mai cumpara masinile unei companii falimentare.
GM e prinsa intr-o increngatura de relatii gandite pentru o era de mult timp apusa si nu ar trebui ca guvernul sa pompeze zeci de miliarde de dolari in ea, pentru ca va avea nevoie de tot mai multi bani pe viitor si pana la urma tot va muri, noteaza WSJ.
General Motors este mult prea mare, in patru decenii, cota sa de piata in SUA a scazut de la 53%, la 20%, dar are opt marci, in comparatie cu Toyota care detine trei marci dar are 19% din piata si Honda, doua marci si 11% din piata. GM are 7.000 de dealeri, desi vinde cam cat Toyota care are 1.500 de dealeri, iar Honda, cam 1.000 de dealeri. GM stie ca trebuie sa aiba mai putine marci si mai putini dealeri, insa acestia sunt favorizati de legi care ii protejeaza si nu se pot desfiinta.
Reducerea numarului de marci si dealeri va fi greu de realizat si va costa miliarde de dolari, fara a mai vorbi de faptul ca ar dura ani buni.
Desi nivelul salariilor pe care GM le plateste e asemanator cu cel de la producatorii straini, concernul american are multe cheltuieli suplimentare. Spre exemplu exista un program prin care muncitorilor care sunt dati afara din cauza automatizarii si inchiderii uzinelor li se dau in continuare salariile. In plus, datorita unor sindicate foarte puternice, GM trebuie sa sustina financiar multi muncitori care au iesi