In mai putin de un an, industria textila a pierdut 53.000 de oameni, iar numarul mediu al angajatilor intr-o fabrica a ajuns sa se restranga la sute sau chiar zeci de persoane, in conditiile in care in urma cu patru, cinci ani sectiile de productie in care lucrau mii de oameni erau o realitate a industriei.
In Roman, patru fabrici, care aveau intre 50 si 100 de angajati au oprit activitatea in ultimele patru-cinci luni. Printre acestea se numara producatorul de camasi Comoconf, al carui client principal era Dolce&Gabbana sau producatorul de articole vestimentare Gruppo Ibis, potrivit informatiilor de pe piata de textile din judet. Reprezentantii celor doua companii nemtene nu au putut fi contactati pentru informatii.
"Comenzile au scazut atat in octombrie, cat si in noiembrie cu 50%. Pe langa cele trei sectii pe care le avem, colaboram cu alte cinci-sase mai mici, dar nu am mai avut ce sa le dam de lucru", a declarat pentru ZF Sorin Chiriac, directorul general al producatorului de confectii textile Caremil Roman, care a mizat pe piata interna, construind-si brandul propriu Sense, pentru a-si acoperi pierderile la export.
Din cauza migrarii oamenilor catre alte sectoare, compania are in prezent 370 de angajati, dintre care 60 de persoane sunt distribuite in zona de retail, in conditiile in care acum trei ani lucrau 520 de persoane pentru Caremil. Cele 15 magazine Sense vor ajuta insa producatorul din Roman sa isi majoreze afacerea la 3,9 milioane de euro, de la 3,3 milioane de euro, in 2007.
Ultima problema a jucatorilor din industria textila este lipsa comenzilor la export. Daca in ultimii ani concurenta asiatica, deprecierea euro sau migrarea personalului erau principalele bariere in calea dezvoltarii producatorilor locali, acum diminuarea cererii venite din partea clientilor internationali loveste si mai puternic in fabricile de text