Înainte de plecarea lui Bordeianu, Phoenix a conceput prima operă rock din România intitulată "Omul 36:80".
În 1968, împreună cu Teatrul de Stat din Timişoara, Phoenix lucrează la prima operă rock din România, Omul 36:80, pe muzica lui Bordeianu şi textele lui Victor "Paulie" Şuvagău. Un an mai târziu e înregistrată pentru tv "Lumina zorilor", apoi "Ulciorul", "Mamă, mamă", "Vânt hain". La primul Festival Pop organizat de Club A, al studenţilor arhitecţi, Phoenix prezintă o variantă de 80 de minute a operei rock Omul 35:80 şi obţine Premiul pentru originalitate. Urmează al doilea EP, cu patru piese originale, pe muzica lui Bordeianu & Covaci, cu texte semnate de Bordeianu ("Nebunul cu ochii închişi"), Paulie Şuvagău ("Totuşi sunt ca voi") şi Victor Cârcu ("Floarea stâncilor", "Ar vrea un eschimos").
ÎN PRAGUL DESTRĂMĂRII. Ambele EP-uri Phoenix se vând ca pâinea caldă, formaţia timişoreană având, la nivel naţional, cota cea mai ridicată în rândul tinerilor. Fiind considerat "exemplul negativ nr. 1" din Timişoara, lui Bordeianu i se aprobă cu bucurie cererea de emigrare în Statele Unite, în timp ce Phoenix e în pragul destrămării. Bela Kamocsa şi Dorel Vintilă Zaharia (venit în locul lui Pilu) părăsesc şi ei formaţia. "Când a plecat Mony, pentru mine istoria Phoenix a luat sfârşit." (Bela Kamocsa). Astfel, cea mai iubită formaţie din Timişoara îşi încetează total activitatea, iar Covaci gândeşte diferite variante de refacere.
CORNEL CHIRIAC. În drum spre New York, Bordeianu face o escală de o lună la München. Acolo, ţine neapărat să-i facă o vizită lui Cornel Chiriac, DJ-ul de suflet al românilor acelor vremuri. Apoi, în studiourile Europei Libere are loc un jam session memorabil, cu participarea lui Mugur Winkler (ex-Sideral Modal Quartet) – chitară, backing vocals; Pilu Ştefanovici (ex-Phoenix) – tobe; Cornel Chiriac – ban