Sorin Ioniţă: "Cea mai tare caricatură pe tema crizei globale a apărut acum vreo două săptămâni în „The Economist“: arăta interiorul unui magazin obişnuit de suveniruri, plin de căni, pixuri, tricouri, brelocuri şi alte asemenea fleacuri, toate inscripţionate cu sloganul Capitalismul e Mort ©."
Prin năvala de clienţi care îşi smulgeau unul altuia marfa din mână se vedea într-un colţ proprietarul, care vorbea la mobil şi spunea cuiva, probabil furnizorului: „Hai mai repede, tocmai am identificat o nouă nişă de piaţă“. Capitalismul, în ciuda problemelor sale, se răzbună astfel ironic pe revoluţionarii care vor să-l îngroape, de la Troţki la Che Guevara, deturnându-le fan cluburile din contra-cultură subversivă într-o formă mălăiaţă de kitsch comercial.
De aia sunt puţin sceptic când îi aud pe corifeii renăscuţi ai stângii ideologice cum jubilează teoretizând moartea capitalismului, sau cel puţin a „neoliberalismului“, suiţi pe deal, îmbrăcaţi în cămaşă albă şi spălaţi pe ochi cu apă neîncepută, aşteptând noua eră post-capitalistă ca pe A Doua Venire. Victoria lui Barack Obama în alegerile din SUA e văzută ca ultimul semn că ceasul va suna curând, de vreme ce apostolul ei, iată, a apărut printre noi. Cu zelul uşor deplasat care îl caracterizează, dl Geoană a intrat instantaneu în vibraţie şi încearcă pe toate căile să facă networking în rândurile noii administraţii prezidenţiale de la Casa Albă. În acest scop, n-a ezitat să meargă la workshop în Ţara Sfântă, unde trebuia să agaţe de nasture nişte apropiaţi ai lui Obama, care finalmente n-au mai apărut.
Mă rog, se întâmplă; nu e asta problema. Ci aceea că nu există produse mediatice mai caracteristice pentru maşinăria capitalistă de marketing decât lideri ai stângii de felul lui Obama sau Geoană. Într-un fel, ei sunt echivalentul perfect al cănilor şi tricourilor din magazinul de suv