Oferta suplimentara de camere intr-un an afectat de criza financiara a provocat scaderea ratei de ocupare in hotelurile din Bucuresti cu 14,2% la 61,2%, marcand astfel al doilea mare declin din Europa dupa Reykjavik (-24,9%), potrivit studiului "Hospitality Vision" realizat de Deloitte pentru anul incheiat in septembrie 2008.
Dupa mai multi ani in care Bucurestiul a acuzat lipsa unei oferte hoteliere corespunzatoare cu cererea in crestere, anul 2008 a adus in piata o oferta in exces, prin deschiderea hotelurilor Ramada Plaza, Radisson SAS si finalizarea extinderii RIN Grand Hotel.
"Capitala Romaniei este cu precadere o destinatie pentru turismul de afaceri, iar acest lucru reiese inca o data din cifrele acestui studiu. In conditiile in care mediul de afaceri isi reduce in aceasta perioada cheltuielile, inclusiv pe cele de calatorie, rata de ocupare si veniturile hotelurilor au de suferit", spune George Mucibabici, Presedintele Deloitte Romania.
Potrivit analizei firmei de consultanta, tariful mediu al hotelurilor din Bucuresti ajunge la 120 de euro, iar veniturile pe camera (revPAR) la 73 de euro. In perioada analizata, acest indicator a scazut cu 8,2%.
"In contextul actual de piata, perspectivele acestei industrii – ca de altfel, din intreaga economie – sunt incerte", a continuat Mucibabici. "Provocarea pe termen lung, pentru autoritatile locale si operatorii hotelieri si turistici deopotriva, este transformarea Capitalei intr-o destinatie culturala si de divertisment pentru turistii straini si romani".
De altfel, criza financiara actuala poate deveni o oportunitate pentru industria hoteliera din tarile emergente, considera Alex Kyriakidis, Global Managing Partner of Tourism, Hospitality & Leisure in cadrul Deloitte.
"Activitatea de investitii in operatiuni hoteliere a scazut cu aproximativ cinci miliarde de