În 2009, actorii de pe această piaţă se vor bate pentru o cotă cât mai mare din cele 500 de milioane de euro destinate infrastructurii. Peste 60% din reţelele de alimentare cu apă din România necesită lucrări de modernizare. O şansă uriaşă pentru producătorii autohtoni de ţeavă. Potrivit Eurostat pentru perioada 2007-2013, România ar trebui să investească în reţeaua de apă potabilă 3,8 miliarde de euro. Suntem urmaţi îndeaproape de Bulgaria.
Sistemul de canalizare din România deserveşte doar 48% din populaţie, spre deosebire de o medie de 94% în UE. Cum ţevile de fontă reprezintă una dintre soluţiile cele mai nefiabile, bătaia se dă pe tubulatura de plastic, respectiv alte soluţii de tipul răşinilor armate cu fibră de sticlă. Piaţa de ţevi de plastic şi de alte elemente necesare unor astfel de lucrări este dominată de trei jucători, Teraplast, Romstal şi Rehau. Fiecare dintre acestea este pregătită să profite la maximum de următorii ani.
Cinci ani de foc pentru producători
Până anul acesta principalii clienţi ai acestor companii erau destinate dezvoltatorilor de proiecte rezidenţiale. „Lucrările de infrastructură au avut de suferit datorită lipsei de fonduri alocate de la bugetul de stat. Acest lucru tinde să fie compensat de fondurile europene pe care statul român le va accesa”, spune Cătălin Alexe, director de marketing al diviziei hidro-termo din cadrul Romstal.
Florin Urîte, director general Teraplast, estimează că anul viitor bătălia se va da pe circa 500 de milioane de euro, fonduri alocate infrastructurii. La aceasta se adaugă obligaţia statului de a aloca 6% din PIB dezvoltării acestui sector. Vânzările de ţevi de plastic au explodat în 2005, ritmul mediu anual de creştere de atunci fiind de 30%, cu o uşoară calmare în 2008.
Romstal estimează că, timp de cinci ani de zile, piaţa acestor p