Oficialii Ministerului de Finanţe admit că execuţia bugetară anuală s-ar putea închide cu un deficit peste 3% din PIB. Cauzele dezechilibrului: majorările în exces ale salariilor şi pensiilor din 2008 şi cheltuielile bugetelor locale. După primele nouă luni ale anului, bugetul general a obţinut un minus de 7,1 miliarde de lei, însemnånd 1,42% din PIB. În aceeaşi perioadă, atåt în 2006, cåt şi în 2007, erau raportate excedente de 1,7% din PIB, respectiv 0,19
Oficialii Ministerului de Finanţe admit că execuţia bugetară anuală s-ar putea închide cu un deficit peste 3% din PIB. Cauzele dezechilibrului: majorările în exces ale salariilor şi pensiilor din 2008 şi cheltuielile bugetelor locale.
După primele nouă luni ale anului, bugetul general a obţinut un minus de 7,1 miliarde de lei, însemnånd 1,42% din PIB. În aceeaşi perioadă, atåt în 2006, cåt şi în 2007, erau raportate excedente de 1,7% din PIB, respectiv 0,19% din PIB.
Conform tradiţiei, caracterizată drept „lamentabilă“ de Comisia Europeană în prognoza economică de toamnă, cheltuielile bugetare se amplifică în ultimele două-trei luni ale anului. Prin urmare, estimarea forului european privind un deficit de 3,5% pentru 2008, precum şi temerile oficialilor romåni sunt justificate. În 2006 şi în 2007, Guvernul a risipit, în ultimul trimestru, cåte zece miliarde de lei, generånd deficite anuale de 1,7% şi 2,6% din PIB. Ţinta de deficit pentru acest an este 2,3% din PIB.
Spre deosebire de anii precedenţi, deficitul mare al bugetului de stat nu mai este compensat de excedentele bugetelor locale şi ale bugetului de pensii, care echilibrau soldul bugetului general. În septembrie 2008, administraţiile locale, care au fost criticate de-a lungul timpului tocmai pentru slaba capacitate de a cheltui fondurile alocate, au reuşit performanţa de a genera un deficit de 434 milioane de lei. Comparativ, în