Luna noiembrie a venit cu cel puţin patru festivaluri muzicale majore doar la Bucureşti. În paralel se petrec - atât în Bucureşti, cât şi în ţară - şi alte evenimente muzicale, mai puţin notorii, dar la fel de interesante. Am vorbit despre SoNoRo săptămâna trecută, o autentică „bijuterie” în materie de prezentare a muzicii. Tot la începutul lunii noiembrie, am fost şi la deschiderea Festivalului Artelor, unde am ascultat, alături de mii de alţi spectatori, un concert al Orchestrei Naţionale Radio dirijat de Misha Katz şi avându-l ca solist pe Dan Grigore.
Aşadar, o producţie 66% românească, „împachetată” cât de poate de tradiţional (poate chiar uşor prăfuit), reuşea să atrăgea mii de iubitori ai muzicii clasice la Sala Palatului. În primul rând, pentru că era vorba despre un festival şi pentru că a beneficiat de mii de afişe în Bucureşti. Indiferent de cum arătau acestea. Încă se poate şi aşa…
Ne a-flăm în plin Festival “Giacomo Puccini”, organizat între 15 şi 23 noiembrie de Opera Naţională Bucureşti cu ocazia aniversării a 150 de ani de la naşterea marelui compozitor. Aici atmosfera este selectă, drapată cu falduri de catifea roşie, începutul este marcat de o premieră fastuoasă cu “Boema” - spectacol regizat de Ionel Pantea şi cu o invitată străină în rolul principal, Anita Hartig.
În contextul acestui festival, au fost prezentate şi premierele operelor „Le Villi” (17 noiembrie) şi „Edgar” (18 noiembrie), în concert, în Foaierul Galben al Operei, în contextul proiectului “Opera rara”, care urmăreşte punerea în valoare a unor lucrări lirice puţin valorificate şi cunoscute publicului. Pe lângă cele trei premiere, mai sunt în programul festivalului şi titluri incluse deja în repertoriul teatrului: „Manon Lescaut” (19 noiembrie) – dirijor Adrian Morar, „Tosca” (22 noiembrie) – dirijor Iurie Florea şi “Madama Butterfly” (23 noie