- Pentru ca au probleme cu limba sau nu sunt la acelasi nivel cu curricula romaneasca, elevii au de suferit.
Cea mai are parte a elevilor care se intorc la studii in Cluj, dupa ce au petrecut perioade mai indelungate alaturi de parintii lor in Spania sau Italia, au probleme de integrare in scolile romanesti. "Mai multi parinti au venit la Inspectoratul scolar sa deplanga de modul in care sunt tratati copii lor in scoala, de catre unii dintre profesori, insa au refuzat sa faca in scris aceste reclamatii, fapt care ne impiedica sa putem reactiona in vreun un fel la aceste acuzatii" a declarat purtatorul de cuvant al Inspectoratului scolar Judetean Cluj, Anca Radu. Ea a spus ca unii profesori sau chiar directori de scoli, nu stiu cum sa gestioneze acesta problema relativ nou aparuta in invatamintul romanesc, cea a incluziunii in educatia de masa a unor elevi straini ori romani reveniti de la scoli din strainatate.
"Numai in acest an au revenit peste 400 de elevi, de diverse varste, care au fost inscrisi in scoli, pe baza unor echivalari de studii aprobate de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii" a spus Radu, care a recunoscut ca se confrunta cu reclamatii ale unor parinti. Conform acestora, profesorii refuza sa accepte la ore astfel de copii, ori ca nu vor sa le dea manuale, ca ii discrimineaza si le vorbesc urat copiilor, perceputi ca o pedeapsa la clasa. "Exista principiile predarii diferentiate a clasa, in functie de nivelul elevilor, mai exista si posibilitatea suportului profesorilor de sprijin, insa, de cele mai multe ori, diferenta o face omul de la catedra, care accepta sau nu elevul respectiv si isi face sau nu datoria" a spus Radu. Ea a mai spus ca unii directori de scoli au solicitat introducerea in planul de scolarizare a unor clase speciale, cu profil de limba italiana sau spaniola, unde acesti copii sa isi poata valorifica