In economiile occidentale, toata lumea incepe sa se gandeasca ca aceasta criza economica ar putea fi diferita de precedentele, scrie Financial Times. Spre deosebire de criza dotcom, care a redus pentru scurt timp vanzarile de sampanie si automobile Porsche inainte ca vremurile bune sa reinceapa, aceasta criza determina pe toata lumea sa-si schimbe atitudinea fata de cariera, valori si obiceiurile legate de cheltuieli.
"Este o tendinta catre austeritate nascuta din necesitate, insa anticipez si sper ca obiceiul de a economisi va deveni o cale catre o prosperitate sustenabila", arata David Blankenhorn, autor al "Thrift: a Cyclopedia". Schimbarea de atitudine este vizibila in birouri de ocupare a fortei de munca, biserici si malluri. In salile de consiliu, discutiile de fuziune au capatat un nou ton, managerii companiilor-tinta aflate in dificultate devenind mult mai dispusi sa renunte la titluri pentru a-si salva afacerile.
Este de asteptat ca sectorul serviciilor financiare sa piarda pana la 150.000 de locuri de munca, Wall Street-ul si City-ul londonez devenind in acest fel epicentrele noii austeritati. Chiar si cei care au in continuare un loc de munca incep sa-si puna la indoiala stilul de a munci si atentia acordata primelor.
Recrutorii spun ca angajatii mai tineri din City, care se confrunta cu prima lor criza, opteaza pentru profesat, calatorii si o schimbare de ritm. Cei mai in varsta isi reduc asteptarile financiare si cauta un loc de munca mai stabil. "Cred ca vom vedea oameni care parasesc industria chiar daca exista oportunitati pentru ei", arata Michael Rendell, director de consultanta in resurse umane pentru PwC.
Efectul crizei financiare asupra economiei mondiale este palpabil: in Statele Unite cheltuielile consumatorilor in sectorul de retail au scazut cu 3,1% in trimestrul trei, iar cheltuielile reale pe bunuri de folosinta ind