În ultimele două zile am tot primit prin messenger un Apel prin care sunt îndemnat să cumpăr „Made in Romania“ tot ce se poate, de la orez „până la chestii de uz casnic“. Sursa: Zoltan Lorencz
Mesajul are 528 de semne şi explică faptul că, din cauza crizei, producătorii români au dificultăţi să-şi exporte produsele. „Ajutând România, ne ajutăm pe noi înşine“, se mai arată în Apelul din care am mai reţinut că merită făcut acest efort „măcar până trece criza“.
Iniţiativa e lăudabilă, aşa cum lăudabil a fost mesajul transmis luni seara de preşedintele Traian Băsescu: „Eu circul cu un Volkswagen. De mâine, vă asigur că voi circula cu o Dacie. Tot de mâine, mă uit de zece ori atunci când fac cumpărăturile, să cumpăr produse româneşti - lapte românesc, unt românesc. Aşa, fiecare dintre noi poate ajuta economia românească“. Nu mă interesează dacă preşedintele a fost populist. Consider că e fix mesajul pe care un şef de stat trebuia să-l transmită în aceste zile.
Sunt însă sceptic în legătură cu utilitatea lui. Chiar dacă îndemnul la consum din producţie proprie vine de la cel mai popular om al ţării, chiar dacă, iată, societatea mess-civilă propagă îndemnul, cred că e nevoie de mai mult decât atât. În prima parte a secolului trecut, liberalii români îşi făcuseră o adevărată credinţă din mesajul „prin noi înşine“. E adevărat, nu căutau să încurajeze consumul produselor autohtone, ci încercau să promoveze cu precădere capitalul românesc, în dauna celui străin. Ideea e că în spatele acelui mesaj era o întreagă strategie.
Acum, şefii Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale au recunoscut ieri că nici prin cap nu le-a trecut să pună la cale o mişcare de încurajare a consumului de produse autohtone, deşi ideea, dacă tot a fost lansată de alţii, nu li se pare chiar proastă.
Nu e o idee originală. Francezii au un ade