Un eventual faliment al celor trei mari producatori auto din Detroit, sau chiar al unuia singur, ar lasa un gol imens in cadrul industriei manufacturiere americane.
Cu timpul insa, companiile straine ar putea umple acest gol, majorandu-si productia in cadrul uzinelor detiunute pe piata americana. Cei trei mari producatori - General Motors (GM), Ford si Chryslar - isi mentin inca titlul de lideri ai industriei auto din Statele Unite.
Dar acestia produc mai putin de jumatate din autovehiculele noi vandute pe piata americana, scrie International Herald Tribune. De aceea, daca unul dintre ei se va prabusi sub presiunea actualei crize, producatorii straini au capacitatea de a prelua controlul asupra industriei auto americane, spun expertii.
"Am putea avea, in Statele Unite, o industrie auto similara celei din Canada sau Mexic, adica o industrie detinuta de straini", spune Sean McAlinden, economistul-sef al Centrului pentru Cercetare Auto din Ann Arbor, Michigan. In incercarea de a se crea un nou echilibru insa, consecintele vor fi devastatoare.
Marii producatori auto americani au aproximativ 240.000 de angajati, iar industriile conexe numara alte 2,3 milioane de oameni, adica 2% din totalul fortei de munca din Statele Unite.
Un eventual faliment al GM, de exemplu, ar scoate de pe piata cel mai mare angajator din segmentul auto si ar lasa fara loc de munca circa 100.000 de oameni. Iar colapsul GM ar aduce la pamant si o parte din jucatorii din industriile conexe. In acelasi timp, livrarea de componente auto si subansambluri catre ceilalti producatori auto ar putea ingheta o perioada de timp, pe fondul reducerii activitatii din cadrul industriilor conexe.
"Piata va trebui sa se bazeze pe importurile de autovehicule, in timp ce jucatorii din sistem se vor lupta pentru a reorganiza industriile conexe", a declarat Sean McAlinden. "Acea