Se pare că Neil LaBute revine mai aproape de forma care l-a consacrat, după mult criticatul „Wicker Man“ din 2006, care i-a adus şi o nominalizare la Zmeura de Aur.
În zilele sale bune, filmele lui LaBute sunt profund inconfortabile, ţinta ultimă a regizorului fiind să iscodească relaţiile umane în ceea ce au mai crud şi mai înspăimântă tor. „Lakeview Terrace“ (pe ecranele româneşti, sub titlul „Mărul discordiei“) este un astfel de film.
În filmul de faţă, el se foloseşte însă de un scenariu scris de David Loughery şi Howard Korder şi a cărui poveste se petrece în relativ liniştita comunitate Lakeview Terrace.
Samuel L. Jackson este distribuit în rolul lui Abel Turner (Samuel L. Jackson), un poliţist din L.A. care este foarte strict în rolul de părinte şi care devine înspăimântător în rolul de vecin. Când Lisa (Kerry Washington) şi Chris (Patrick Wilson) Mattson se mută în casa visurilor lor, nu ştiu că au neşansa ca vecinul lor Turner să nu aprecieze cuplurile interrasiale. Intruziunile sale repetate în vieţile celor doi escaladează într-un mod aproape aberant, mai ales după ce soţii decid să găsească o cale de a ataca la rândul lor.
Sigur că, dacă vreţi a găsi puncte de rezonanţă cu această poveste, dinamica rasială albnegru poate fi înlocuită în numeroase feluri - vă las să vă alegeţi singuri exemplul favorit.
În acest film însă, una dintre „găselniţe“ este exact distribuirea lui Jackson în rolul personajului vinovat de rasism, fiindcă, tehnic, stereotipurile în funcţiune ne împiedică să-l bănuim de la bun început, iar asta ajută şi la construirea suspansului. Dacă n-am ţine cont de acest „detaliu“, am fi fost tentaţi, poate, să „citim“ filmul ca pe o poveste horror de duzină. Dar LaBute încearcă un nivel de lectură în plus, acela despre care pomeneam la începutul acestui text: o investigaţ ie fără măn