- Economic - nr. 212 / 20 Noiembrie, 2008 Taxa de prima inmatriculare a unui autovehicul in Romania, considerata a fi drept o taxa de poluare, a suscitat, la introducerea ei, foarte multe discutii, ba chiar o mica urecheala din partea Comisiei Europene, care a ajuns sa ceara imperativ fie renuntarea la aceasta taxa, fie revederea ei in sensul gasirii unor norme care sa corespunda criteriilor europene. Guvernantii au ales a doua varianta, au revizuit taxa de poluare, pentru ca acum, dupa aplicarea noii formule, de la care a trecut circa 6 luni de zile, pe fondul crizei economico-financiare mondiale, sa ne trezim ca Romania a devenit "lada de gunoi a Europei". Daca socotim ca numarul autovehiculelor second-hand inmatriculate in Romania a crescut cu circa 105 la suta fata de anul trecut, si ca tara noastra este a doua, la nivel european, ca piata de desfacere a masinilor, dupa Polonia, atunci gasim o oarecare explicatie la demersul Guvernului care intentioneaza sa suspende taxa de prima inmatriculare pentru masinile noi pe o perioada cuprinsa intre 3 si 6 luni, fara a se specifica, cel putin pana acum, exact de cand se va aplica. Ratiunea acestei masuri o gasim in explicatia premierului Constantin Popescu Tariceanu, care sustine ca " Masinile second-hand au omorat vanzarile de la Dacia si le vor omori si pe cele de la Ford", cu mentiunea ca pe poarta fabricii Ford de la Craiova inca nu a iesit nicio masina. Intrebarea este de ce aceia care au elaborat taxa de poluare au gandi-o in felul in care se aplica ea acum, respectiv pentru o masina noua, un cumparator are de platit o taxa mai mare decat pentru o masina veche. Altfel spus, cu cat o masina este mai veche, cu atat taxa este mai mica, ceea ce a deschis larg portile importurilor de masini vechi din Europa, lunar inmatricularile acestor masini, la nivelul fiecarui judet, inregistrand cifre de ordinul miilor.