Ani la rand, piata produselor de lux a fost impinsa in sus nu numai de catre consumatorii cu dare de mana, ci si de cei din clasa de mijloc, care aveau acces la finantare fara costuri prea mari. In ultima vreme, acestia au devenit insa mai atenti la cati bani scot din buzunar.
Proprietarii lanturilor de restaurante South City Grill din New Jersey au inaugurat anul acesta prima dintre cele trei locatii de lux, unde decorul sugereaza opulenta si stralucire. Acestia au vrut ca "restaurantul sa luceasca precum bijuteriile", spune designerul Anurag Nema, citat de International Herald Tribune. Interiorul include perdele de matase sclipitoare, sticla rubinie si un candelabru imens de cristal. Otelul inoxidabil a fost lustruit pentru a oglindi stralucirea, a precizat Nema, care a amenajat impreuna cu Orit Kaufman interiorul restaurantului South City Prime din Little Falls.
Al doilea restaurant este programat sa se deschida in ianuarie in Montvale din New Jersey, insa stralucirea s-a estompat, au mai spus designerii. Cu economia in picaj, conceptul s-a modificat. Obloanele de lemn si caramida au inlocuit perdelele de matase. Lemnul recuperat de la un hambar va fi utilizat in locul sticlei rubinii. In ceea ce priveste candelabrul, acesta nu va mai exista deloc. "Este un salt spre parasirea luxului. Am inceput chiar sa simt ca luxul este un termen murdar", a spus Kaufman.
Baterea in retragere a consumatorilor nu este o noutate, acestia fiind ingrijorati din cauza slujbelor, a prabusirii preturilor locuintelor si a diminuarii fondurilor de pensii. Desi majoritatea strang cureaua, exista un sentiment de reevaluare a consumerismului acceptabil si in randul celor care nu sunt afectati direct de cataclismul economic.
Cand aproape toata lumea se descurca cu mai putini bani, gentile de 2.000 de dolari inscriptionate cu branduri celebre si vacantele petr