- Comentariu - nr. 213 / 21 Noiembrie, 2008 Ca partidele politice uzeaza (si in actuala campanie electorala) cam de aceleasi metode din anii '90 nu mai trebuie demonstrat. Eventual, doar nuantat, schimband tipurile de stimulente electorale, de cumparare a voturilor. Unele partide, bunaoara, au dat bani, in loc de mici si bere, iar altele au folosit (cat s-au priceput ele!) arta manipularii. De un lucru n-au tinut insa ele seama: de faptul ca electoratul roman din 2008 nu mai este deloc cel din perioada mineriadelor, dar nici chiar cel din anul 2000! Dupa ce au circulat liberi prin Europa, oamenii (care si asa nu erau prosti, cum ii credeau unii politicieni) s-au cizelat si rafinat, demonstrand, in 2008, la urnele de vot, ca au luat-o cu mult inaintea politicienilor si, ca urmare, premisele (calculele) de la care au pornit unele partide au fost profund gresite. Unii sefi de campanie electorala nu au tinut seama de faptul ca electoratul roman (deopotriva, de la orase si sate) a avut si are pretentii noi fata de discursul politic si, in primul rand, are pretentii noi, cu mult mai mari, fata de felul in care se prezinta cei care le cer votul. Un coleg, apropiat, de breasla _ implicat direct in campania electorala _ imi spunea, deunazi, ca a ramas profund dezamagit de stilul (limbajul) agramat al unor candidati la functia de parlamentar; de saracia de idei si argumente aduse in fata oamenilor, conchizand: "cum ii poti cere votul unui om (unei multimi) cand tu, ditamai candidatul, nu poti lega, coerent, doua fraze si te balbai ca ultimul elev din clasa a V-a?!". Pe de alta parte, nu mai tine deloc cu minciuna! Mai ales, cand e si sfruntata! Discursul unor lideri democrat-liberali a fost elocvent in acest sens. Chiar si in unele emisiuni electorale televizate, ei s-au plans ca au fost dati afara din Guvern, pentru ca au luptat pentru idealurile nationale inalte, desi in