"De la Ministerul Culturii si Cultelor am aflat aproape numai lucruri incurajatoare" "Nici ministerul, dar nici artistii, n-au asteptat integrarea in UE ca sa se manifeste" "In mod ironic, tinerii regizori si actori de mare succes pe alte meridiane s-au impus mult mai modest in tara".
Incepem scanarea integrarii culturale cu domeniul cel mai... vizibil: artele vizuale. Intrebarile sunt cele deja anuntate in numarul trecut: In ce fel si in ce masura aderarea Romaniei la Uniunea Europeana a ajutat (si) cultura? Sunt artistii romani mai bine primiti in Occident, mai curtati, mai premiati? Beneficiaza de avantaje palpabile fata de perioada anterioara lui 1 ianuarie 2007? Participa la mai multe programe, acceseaza mai multe fonduri? Pe scurt, le-a folosit in vreun fel - si indirect si noua - integrarea?
De la Ministerul Culturii si Cultelor am aflat aproape numai lucruri incurajatoare. In primul rand, exista un Programul National de sustinere a artei plastice si a arhitecturii contemporane, in cadrul caruia s-a demarat Programul Cultural National pentru sustinerea financiara a taberelor de creatie plastica romaneasca contemporana; in anul 2007 au fost finantate Simpozionul de arta contemporana Forma, culoare, timp si Tabara Internationala de pictura "Dan Platon" ; Romania a participat la Bienala Internationala de Arta de la Venetia din 2007, la Bienala Internationala de Arhitectura de la Venetia din 2008 si la Quadrienala de scenografie de la Praga (2007); s-a demarat Programul National de achizitie de lucrari de arta plastica romaneasca contemporana (prin Muzeul National de Arta Contemporana s-au cumparat 140 de lucrari) etc.
In 2007, la Bienala de la Venetia, Romania a participat cu proiectul Low Budget Monuments (autori: Mona Vatamanu, Florin Tudor, Cristian Pogacean, Victor Man), iar la Praga a prezentat expozitia Dreaming with o