Prabusirea General Motors, care se confrunta cu o scadere dramatica a vanzarilor, ar costa guvernul pana la 200 de miliarde de dolari in cazul in care cel mai mare producator auto american ar fi obligat sa intre in lichidare, estimeaza analistii, citati de Bloomberg.
O prabusire a GM ar insemna "ajutor sporit pentru state ca Michigan, Ohio si Indiana si mai multi bani pentru somaj si beneficii", a declarat Nariman Behravesh, economist-sef in cadrul HIS Global Insight.
Proiectia lui Behravesh ce vizeaza costuri de 100-200 de miliarde de dolari este foarte redusa comparativ cu planul de salvare a industriei, in valoare de 25 de miliarde de dolari, care va fi dezbatut in Congres saptamana viitoare in vederea sustinerii GM, Ford Motor si Chrysler. Impactul unui plan de salvare a GM sau al unui posibil faliment al companiei reprezinta un punct important de dezbatere pentru legislatorii americani.
Incluse in estimarile Global Insight sunt costurile anticipate ale programelor existente si ale noilor masuri pe care economistul Behravesh le considera necesare pentru relansarea cresterii economice dupa eliminarea a milioane de locuri de munca avand legatura cu sectorul auto.
O inchidere a GM ar elimina locuri de munca inclusiv din cadrul furnizorilor de componente auto impingand rata somajului din Statele Unite la 9,5% anul viitor, comparativ cu proiectiile actuale ce indica o rata de 8,5%, a declarat Behravesh.
GM anunta pe 7 noiembrie ca este posibil sa nu mai dispuna de suficiente lichiditati pana la sfarsitul anului si se va confrunta cu o "criza semnificativa" daca nu va atrage capital sau daca piata auto nu va depasi cel mai slab an din punctul de vedere al vanzarilor din 1991. GM dispunea de 16,2 mld. dolari pe 30 septembrie, in scadere de la 21 mld. $ la sfarsitul lunii iunie si are nevoie de 11 miliarde de dolari pentru a-si acoperi costu