Dupa mai multi ani in care cuvantul de ordine in retailul de medicamente a fost "extindere", piata intra acum intr-o noua etapa, in care trebuie sa faca fata in principal schimbarii conditiilor comerciale ale distribuitorilor, cei care in multe dintre cazuri tineau in viata si businessul din retail.
Pusi in fata acestei situatii, multi dintre farmacistii independenti se vad nevoiti sa-si vanda afacerea, numai ca lista posibililor cumparatori este din ce in ce mai scurta. Marile retele de farmacii care pana in 2008 au apasat puternic pedala extinderii vorbesc acum de "prudenta" si se uita de doua ori inainte de a semna preluarea unei unitati.
"Desi efectele crizei financiare mondiale nu s-au resimtit inca pe deplin in Romania, 2008 a fost pentru farmacii un an dificil. Nu se mai fac investitii in deschideri de farmacii, exista sute de farmacii de vanzare fara cumparatori, jucatorii mari fac concedieri, in special personal de suport, fapt care va avea impact asupra calitatii actului farmaceutic in viitor", a spus Isabelle Iacob, director general al Help Net.
Help Net si-a revazut planul de extindere pana in 2010 de la 200 de farmacii la 120 de unitati. "Noi analizam cu atentie fiecare oferta si luam hotarari bine argumentate. Achizitiile pe care le vom face vor fi in contextul planu-rilor de a ajunge la 120 de farmacii pana in anul 2010", a adaugat Iacob.
Potrivit ultimelor date disponibile la Institutul National de Statistica, in Romania la finalul anului trecut existau 5.897 de farmacii fata de 5.347 la finalul anului lui 2006. Practic, la nivelul anului trecut au fost deschise 550 de farmacii.
Printre avantajele unei farmacii dintr-o retea se numara conditiile comerciale mai avantajoase acordate de distribuitori, mai ales in situatia in care retailerul si distribuitorul au actionari comuni. In prezent, extinderea de farmacii este plafon