Piraţii nu sunt personaje de basm, ci există aievea, înarmaţi până în dinţi, chiar şi cu aruncătoare de grenade şi lansatoare de rachete, cu telefoane prin satelit şi tactici de comando bine însuşite. În Golful Aden, cu fiecare zi, captura lor creşte exponenţial.
După săptămâna trecută, prada lor a ajuns la aproximativ 280 de marinari, iar în colecţia de vase au mai strâns un ditamai tancul petrolier saudit, Sirius Star, pe lângă vaporul ucrainean care transporta 33 de tancuri ale Federaţiei Ruse. Pentru Sirius Star au cerut 25 de milioane de dolari drept taxă de răscumpărare, iar ultimatumul a sunat hotărât, zece zile.
Şantajul piraţilor a înspăimântat tot comerţul internaţional, armatorii cărora le aparţin vasele răpite fiind puşi în faţa faptului împlinit. Dacă nu scot banii şi acceptă termenii şi condiţiile piraţilor, rămân şi fără vapoare, şi fără echipaje. Problema majoră este aceea că ruta prin Golful Aden nu, poate fi pur şi simplu ocolită, întrucât zona maritimă leagă Europa de Asia, după ce navele trec prin Canalul Suez şi Marea Roşie. Anual, între 15.000 şi 20.000 de nave tranzitează zona. Numai petrolul brut transportat pe aici depăşeşte un sfert din cel comercializat la nivel mondial.
Piraţii atacă, de obicei, navele care înaintează încet. O navă-mamă, care are la bord câteva vedete răpide, îşi fixează o poziţie de santinelă în apele teritoriale somaleze.
Câteodată depăşeşte această limită pentru a se apropia cât mai mult de ţintă. Totuşi, nava-mamă încearcă să nu-şi facă simţită prezenţa. Când ţinta este reperată, vedetele rapide intră în acţiune şi iau cu asalt vasul comercial. Sub ameninţarea lansatoarelor de rachete portabile, marinarii cedează şi piraţii iau în stăpânire vaporul. Totul se desfăşoară rapid şi, într-un sfert de oră, piraţii şi-au supus victima. Săptămâna trecută, o fregată indiană, INS Tabar, a reuşit