Retailerul suedez de mobila si decoratiuni interioare IKEA, care detine un magazin in nordul Capitalei, spune ca nu a resimtit efectele crizei financiare, insa se asteapta la un "comportament modificat" al cumparatorilor incepand cu februarie anul viitor.
"O sa dureze ceva timp pana cand vom fi afectati. Criza e bine sa se inteleaga asa cum e ea de fapt. Nu tine neaparat de cheltuieli, ci de incredere. Increderea institutiilor financiare in clienti, a clientilor in institutiile financiare si a institutiilor financiare intre ele", a spus Cornel Oprisan, retail manager al IKEA Romania.
In luna septem-brie a acestui an, magazinul a consemnat cele mai mari vanzari de la deschidere, 11 mil. euro, adica 10% din bugetul de 110 mil. euro aferent anului financiar (septembrie 2008 - august 2009). In octombrie, rezultatele companiei au urmat acelasi avans, astfel ca la nivelul intregului exercitiu financiar, IKEA si-ar putea mari estimarile.
Seful IKEA Romania spune ca nu au existat de la inceputul anului nici modificari ale costurilor. In cadrul unitatii din zona comerciala Baneasa din nordul Capitalei ponderile cele mai mari in cheltuieli le au transportul si salariile celor aproximativ 500 de angajati.
Criza economica internationala, spun reprezentantii IKEA, nu a afectat nici planurile de extindere, targetul anuntat initial fiind de sase unitati intr-un interval de cinci sase ani. Ca locatii sunt analizate orasele Bucuresti, Constanta, Iasi, Galati, Cluj si Timisoara.
"Dupa ce anul trecut a traversat un boom, acum piata de real-estate este in asteptare. Se zice ca preturile au scazut, insa nu se fac tranzactii, astfel incat nu pot spune daca este asa sau nu", a adaugat Oprisan.
Managerul IKEA a comparat situatia imobiliara cu cea din banci spunand ca toata lumea asteapta relaxarea conditiilor de creditare, dar ca nimeni nu are curaj