Infrastructura a fost mai mereu cenusareasa pietei constructiilor si in acelasi timp eterna speranta pentru a deveni principalul motor de crestere al industriei. La sfarsitul fiecarui an se fac promisiuni, care ulterior nu se mai materializeaza. Insa de ce ar putea fi anul 2009 momentul in care promisiunile se vor indeplini? Pentru ca banii pentru dezvoltarea proiectelor sunt deja in tara.
Comisia Europeana a trimis anul acesta un avans de circa un miliard de euro pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructura, dintr-un total de 4,56 miliarde de euro repartizate prin Programul Operational Sectorial de Transport (POS-T), insa pana acum nu a fost absorbita nicio parte din aceasta suma, potrivit Ministerului Economiei si Finantelor.
"Am primit deja in avans un miliard de euro de la Comisia Europeana pentru proiectele de infrastructura si urmeaza sa repartizam acesti bani in functie de proiectele care vor fi scoase la licitatie in urmatoarea perioada. Avem deja in faza de licitatie trei proiecte cu finantare asigurata de la Banca Europeana de Investitii, care ar putea fi dezvoltate cu fonduri europene, pentru a asigura o absorbtie rapida a fondurilor de la UE", afirma Eugen Teodorovici, secretar de stat in Ministerul Economiei si Finantelor (MEF). Potrivit lui, MEF va muta finantarea europeana de la un proiect la altul in functie de avansul lucrarilor.
12 proiecte aprobate. Autoritatea de Management (AM) pentru POS-T a primit 14 cereri de finantare pentru dezvoltarea infrastructurii, din care au fost aprobate 12.
Valoarea totala a proiectelor aprobate de AM POS-T se ridica la circa 360 mil. euro, din care doar patru proiecte majore au o valoare de peste 250 mil. euro. Bugetul POS-T pentru 2007-2013 este de 5,7 mld. euro, din care circa 1,13 mld. euro reprezinta finantarea de la bugetul de stat.
Primul proiect important este co