Accademia di Romania din Roma are un nou director, in persoana profesorului universitar Mihai Barbulescu, de la Facultatea de istorie si filosofie a Universitatii "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca, director al Institutului de Studii Clasice. Membru al Comisiei Nationale de Arheologie din 1991 si pana in prezent, profesorul Barbulescu s-a facut cunoscut mai ales prin descoperirile exceptionale de la castrul legionar si orasul roman Potaissa (Turda), pentru care a primit in 2004 Premiul "Emil Condurachi" al Ministerului Culturii si Cultelor. In 1987, a fost distins cu Premiul "Vasile Parvan" al Academiei Romane, pentru lucrarea Interferente spirituale in Dacia romana.
- Cu ce ganduri ati pasit pe poarta Accademia di Romania?
- Am pasit... ingandurat. Nu e usor sa conduci o institutie care este in acelasi timp misiune diplomatica in strainatate, for stiintific si de formare intelectuala, cu bursieri "Vasile Parvan", si institut cultural romanesc la Roma. Cum poate sa patrunda cultura romaneasca intr-una dintre marile capitale culturale ale lumii dupa aproape jumatate de veac de tacere ori de stridente?
Nu e decat solutia construirii cu migala si a evaluarii corecte a locului pe care-l ocupi prin ceea ce propui Romei, un oras cu 300 de evenimente culturale pe zi - premiere, vernisaje, lansari de carte, concerte, colocvii stiintifice.
Poti sa adaugi doua-trei evenimente pe luna la miile oferite publicului italian. Cum sa fii bagat in seama? Raspunsul, poate parea o banalitate, e unul singur: calitate si, mai ales, integrare in spiritul cultural al locului. Trebuie timp, trebuie rabdare, trebuie bani.
- Pe care dintre demersurile antecesorilor doriti sa le continuati?
- Ani multi dupa razboi, Accademia di Romania nu si-a indeplinit menirea. Dupa 1990, lucrurile s-au reasezat, treptat, pe fagasul firesc.
Cand era director Zoe Dumi