Sa fii nevasta unui Monet, Cezanne sau Rodin reprezinta o incercare existentiala careia prea putine femei i-ar putea face fata cu succes...
Istoria artei plastice le ignora, aproape cu desavarsire, pe Hortense Fiquet, Camille Doncieux si Rose Beuret. Nu si Ruth Butler, profesor la University of Massachussetts din Boston, care, in volumul Ascunse in umbra Maestrului, le reabiliteaza plenar. Asa cum constata si Kate Christensen pe www.wilsoncenter.org, aceste femei le-au servit de modele si de amante, le-au facut patul si de mancare, le-au purtat copiii si, in cele din urma, chiar si numele celebrilor Paul Cezanne, Claude Monet si Auguste Rodin. Ar fi trebuit sa le stim macar dupa chip, caci ele insufletesc multe dintre panzele sau sculpturile genialilor artisti, insa, de cele mai multe ori, noi retinem opera, nu si distributia ei.
Pentru autoarea cartii, aceste femei nu sunt doar chipuri si trupuri, ci "aduc cu ele, in opere, o gama larga de sentimente care reusesc sa imprime lucrarilor sotilor lor textura emotionala si substanta artistica". Fraza suna destul de bombastic, insa dincolo de formularea pretentioasa se ascunde un mare adevar. Probabil ca nici unul dintre cei trei mari artisti pomeniti mai sus nu ar fi reusit in cariera fara ajutorul lor neconditionat, tradus, adesea, in sacrificii impresionante.
Hortense era cu 11 ani mai tanara decat Cezanne si i-a fost alaturi acestuia din 1869 (cand a inceput sa-i pozeze gratis pentru lunga serie de 27 de portrete) pana la moartea pictorului, in 1906. Intrucat Cezanne voia sa protejeze unica sa sursa de venit, o renta primita din partea tatalui sau, Hortense a acceptat sa nu faca public nimic din relatia lor, nici macar nasterea fiului lor, Paul. In schimb l-a discreditat permanent ca artist, povestind tuturor ca pictorul nu stia niciodata cum sa-si incheie panzele.
Pe Camille, Monet a cunoscut