Înfruntarea candidaţilor uninominali s-a încheiat în această dimineaţă, la ora 7.00. Sursa: Codrin Prisecaru
Previziunile privind absenteismul sunt însă sumbre, chiar dacă, ieri-dimineaţă, în Gara de Nord, studenţii făceau coadă pentru călătoriile gratis spre casă oferite de guvern pentru a putea vota. Preşedintele României, Traian Băsescu, a făcut apel la populaţia cu drept de vot să se prezinte la urne, astfel încât parlamentul să fie rezultatul opţiunilor politice, nu al indiferenţei. Specificul acestei prime campanii pentru alegeri în sistem uninominal nu a fost de natură să mobilizeze electoratul.
Candidaţii s-au bazat mai mult pe susţinerea liderilor cu notorietate decât pe CV. Votul uninominal a schimbat logica de campanie a candidaţilor pentru parlament. De la statutul de simple nume pe o listă de partid, trase de o „locomotivă“ electorală, candidaţii s-au trezit în postura de actori principali ai jocului de-a convingerea electoratului. Fiecare dintre ei a avut responsabilitatea să-şi organizeze şi să-şi gestioneze campania în colegiul în care s-a înscris. Din acest motiv, nu a avut de-a face cu o singură campanie centralizată a unui partid, ci cu câteva sute.
Decuplarea alegerilor parlamentare de cele prezidenţiale a condus la dispariţia „locomotivelor“ electorale. Rolul a fost preluat doar parţial de candidaţii desemnaţi de partide pentru funcţia de premier. Ciocnirile dintre Theodor Stolojan, Mircea Geoană şi Călin Popescu-Tăriceanu au lipsit şi prestaţia lor nu a reuşit să ridice tensiunea acestei campanii.
„Locomotivele“ au fost în schimb înlocuite cu „personalităţi-proptele“. Candidaţii s-au legitimat prin susţinerea unor personalităţi politice cu notorietate sau cu influenţă în colegiul respectiv. „Garantat Vanghelie“, „Susţinut de Piedone“ sau „Recomandat de Boc“ au fost modalităţi în care s-au prezen