Ziarele, care deja sunt afectate de scaderea vanzarilor de publicitate pe fondul crizei financiare mondiale, trebuie sa se astepte ca anul viitor situatia sa se inrautateasca, deoarece producatorii de hartie de ziar incearca sa obtina majorari semnificative de preturi, scrie Financial Times.
Producatorii europeni de hartie de ziar, in frunte cu Norske Skog, a doua companie ca marime la nivel mondial, se afla in prezent in negocieri cu clientii sai pentru a obtine majorari de pana la 20% la preturi.
Ei sunt de parere ca recentele reduceri operate la nivelul capacitatii de productie le-au oferit puterea de a influenta pretul pietei pentru a compensa anii de cresteri la nivelul costurilor, de preturi constante si de marje ale profitului in continua scadere. "In ultimii ani ne-am confruntat cu scaderi drastice ale marjelor de profit", a afirmat purtatorul de cuvant al Norske Skog. "Am intrezarit acum momentul pentru a majora preturile."
Toti marii producatori de hartie de ziar sunt in prezent pe pierderi in principal din cauza scaderilor puternice ale cererii, acest aspect fiind motivat in principal de inclinatia cititorilor catre publicatiile online, dar in acelasi timp, si de costurile cu lemnul, energia si transportul, care au crescut semnificativ.
Producatorii europeni au raspuns la aceste evolutii printr-o actiune coordonata ce promitea reducerea capacitatii cu 1 milion de tone - 6% din total, conform Norske Skog, dublu fata de cele 3%, cat scazuse cererea.
In conditiile in care presiunile ce vizau costurile incep sa se relaxeze, producatorii au oportunitatea sa ridice marjele de profit.
"In Europa se vor resimti cele mai importante schimbari, in conditiile in care mai multi ani ne-am confruntat cu supracapacitate de productie", au declarat oficialii Norske Skog.
Producatorii europeni beneficiaza de asemenea de o scadere a imp