Efectele crizei internationale ar putea sa apara in industria vinului in primavara anului viitor, cand producatorii vor trebui sa contracteze credite pentru a sustine lucrarile de intretinere din vara.
"Vanzarile in acest moment nu sunt afectate, insa acest lucru nu este relevant, pentru ca suntem intr-o perioada de crestere generata de sfarsitul de an. Nu putem vorbi de o criza a vinului romanesc, pentru ca nu este un produs scump, iar romanii nu renunta usor la astfel de produse", a spus Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV).
El este de parere ca s-ar putea vorbi de o criza in industrie in conditiile in care creditele nu mai sunt acordate cu aceeasi incredere, iar banii necesari activitatii curente se recupereaza cu greutate din retele.
De regula, valoarea creditelor contractate de producatori in primavara este de ordinul sutelor de mii de euro.
"Criza poate crea oportunitati pentru producatorii cu preturi foarte mici la raft care nu vin cu marketing agresiv. Se pot face volume extrem de mari, insa numai pe termen scurt", spune Gheorghe, care adauga faptul ca intr-o astfel de situatie se afla companiile care nu au raport optim intre calitate si pret.
In 2009, potrivit reprezentantului patronatului, multi dintre producatori vor fi mai atenti cu bugetele pentru marketing si promovare.
Piata totala de vin a crescut cu 17% in primele noua luni ale acestui an, in timp ce pe segmentul de 0,75 litri s-a consemnat un avans de 27%, peste estimarile initiale ale PNVV. "La acest sfarsit de an ar trebui sa se pastreze trendul de pana acum", este de parere Gheorghe.
Potrivit PNVV, piata de vin a atins anul trecut valoarea de 450 mil. euro, in timp ce pentru 2008 se estimeaza o crestere de 50 mil. euro. Productia de vin din acest an a fost estimata la 6,3 mil. hectolitri de vin, in conditiil