Vanzarile realizate in comertul din Romania au trecut pe scadere in octombrie, comparativ cu luna anterioara, cu un minus de 2,1%, conform datelor Biroului European de Statistica Eurostat.
Vanzarile de alimente, bauturi si tutun au inregistrat in octombrie un declin de 0,5% in zona euro si au crescut cu 0,1% in Uniunea Europeana, comparativ cu septembrie.
Romania s-a numarat printre tarile cu cele mai mari ritmuri de diminuare a vanzarilor de alimente, bauturi si tutun (in volum) in intervalul mentionat, cu o rata de -2,1%, alaturi de Spania (-2,3%), Letonia (-2,2%) si Luxemburg (-2,1%), arata datele Eurostat.
La polul opus, cele mai mari ritmuri de crestere au fost inregistrate de Lituania (3,5%), Finlanda (2,1%) si Slovacia (1,2%).
Datele Eurostat prezentate pentru perioada mai-octombrie din acest an arata un avans de la o luna la alta al vanzarilor din retailul romanesc intre 0,7 - 2,6%, octombrie fiind singura luna in care trendul s-a inversat.
Cu toate acestea, comparativ cu 2007, Romania si-a mentinut cel mai important ritm de crestere din UE al vanzarilor realizate intr-o luna, chiar daca acesta s-a diminuat treptat in ultimele patru luni.
Astfel, retailul local de alimente, bauturi si tutun a inregistrat in octombrie un avans de 9,4% a volumului de vanzari, comparativ cu aceeasi luna din 2007, potrivit Eurostat.
Marii retaileri alimentari si analistii de pe piata locala de profil spun ca efectele turbulentelor de pe pietele internationale se vor face resimtite cu adevarat incepand cu 2009.
"Inca nu se resimt schimbari in comportamentul de consum. Criza ar putea ar putea determina in 2009 reducerea frecventei de cumparare si orientarea consumatorilor catre branduri mai ieftine. In aceste conditii, este foarte putin probabil sa vedem cresterea consumului in valoare", a apreciat Daniel Enescu, managing partner al comp