Cei de la Mollat, din Bordeaux, una dintre cele mai importante librarii din Franta, declarau: "La doar cateva ore dupa anuntarea premiului, am fost 'devalizati'. Nu ne-a mai ramas niciun titlu in rafturi. Am aflat, de asemenea, ca si ceilalti librari au ajuns la fundul sacului".
Ciudat, in ochii specialistilor, este faptul ca valul de vanzari a ras toate volumele disponibile ale lui Le Clezio, nu doar, asa cum era de asteptat, ultimul sau roman, Ritournelle de la faim (aparut cu doar cateva zile inainte de Nobel), deci si Proces-Verbal (1963), Le Desert (1980), La Ronde et autres faits divers (1982) sau L'Africain (2004), ca sa nu evocam decat cateva dintre cele mai citate, in mass-media, volume ale sale.
Un bilant, axat pe criteriul "inainte si dupa", consemneaza: cele treizeci si cinci de librarii ale grupului Virgin vandusera, in ultima saptamana a lunii septembrie, un singur exemplar din Africanul; in saptamana de dupa Nobel, reteaua distribuise (atentie, este vorba despre un titlu aparut cu 4 ani in urma!) 200 de exemplare. In privinta Desertului, aceeasi constatare: niciun exemplar vandut la sfarsitul lui septembrie, in schimb 300 epuizate intr-o singura zi dupa Nobel.
In privinta romanului Ritournelle..., cifrele il asaza cu hotarare in categoria best-seller: vanzarile s-au inzecit, iar Gallimard a scos un tiraj suplimentar de 140.000 de exemplare. Cu totul, retiparirile au atins cota de 409.500 de exemplare din intreaga opera a autorului, iar cel mai bine vandute, on line, doua titluri in Franta, pe Amazon, in primele doua saptamani din octombrie, au fost Le Desert si Ritournelle. Efectul de maree va mai dura, spun aceiasi librari francezi, cel putin pana la sfarsitul anului.
Cum ar putea fi explicat acest impact fara precedent? Mohammed Aissaoui, in Le Figaro litteraire din 16 octombrie, invoca cel putin trei motive: unul de o