"Zilele regelui" este cartea anului 2008, iar Boogie pare sa fie filmul romanesc ce a umplut cele mai multe sali de cinema in acest an. Productiile "made in Romania" capata teren, fie ca este vorba despre moda, arhitectura, carte sau film. Criticii stiu de ce.
Pana de curand, tot ceea ce era strain era din start mult mai bun decat orice avea stampila de Romania. Acum, insa, aceasta prejudecata pare sa se schimbe. Iar cei care o schimba sunt regizorii, scriitorii, arhitectii, creatorii de moda romani si. .. criticii. Criticii sunt cei care stabilesc tendintele, cei care recunosc adevarata valoare si tot ei sunt cei care pot "sugruma" din fasa lucrari care nu au potential de a fi remarcabile.
"Best-ul acestui an este romanul lui Filip Florian, "Zilele regelui", care scoate literatura contemporana de sub tirania autofictionala si o repune in functia esentiala a literaturii, singura universal valabila, aceea de a crea o lume, de a spune povesti, de a da viata personajelor. Aceste insusiri elementare au revenit in trendul literar, dupa mai multe mode experimentale care, la noi, oricum au ajuns mai diluate decat in Franta, bunaoara", spune Florina Pirjol, critic literar. Cu toate acestea nu se poate vorbi despre o tendinta clara actuala cand vine vorba despre literatura romaneasca. In ceea ce priveste proza, Pirjol recunoaste ca spera "sa ne indreptam spre zona solida, cu personaje, intriga, atmosfera, pasta epica - astfel de lucruri ce nu pot fi trucate". In acelasi spirit spune ca "sper ca fictiunile mizerabilist-autobiografice vor ocupa din ce in ce mai putin mintile autorilor romani" si incheie cu concluzia: "Aparitia unor romane ca 'Teodosie cel mic', 'Christina Domestica si Vanatorii de suflete', sau 'Zilele Regelui' ar trebui interpretate ca o insanatosire".
Naturaletea este principala calitate si in cinematografie. Sau, cel putin, ar treb