Numarul de conturi de vanzare ale rezidentilor la Bursa s-a redus drastic, ajungand la circa 7.600 in noiembrie, fata de peste 100.000 cate erau in luna ianuarie a acestui an.
Numarul de conturi de vanzare ale romanilor s-a apropiat foarte mult de cel aferent conturilor de cumparare, lucru care nu s-a intamplat din martie 2005, cand Bursa a inceput sa publice statistici privind conturile active.
Reducerea conturilor de vanzare este direct legata de vanzarile cuponarilor, care au devenit actionari prin Programul de Privatizare in Masa si care nu mai sunt dispusi sa-si valorifice titlurile pe Bursa, dupa ce au vandut masiv actiuni in ultimii ani.
"La cuponari este mai mult o chestie psihologica. Ei se orienteaza dupa vecinul care a vandut in vara si a luat poate cateva zeci de milioane si acum vad ca primesc mult mai putin si nu sunt dispusi sa vanda la preturile acestea. Cuponarii au niste asteptari mult mai mari pentru ca in trecut s-au intalnit cu preturi ridicate. Vanzarile cuponarilor nu au o influenta semnificativa asupra pretului", explica Marius Trif, directorul general al societatii de brokeraj.
Chiar daca nu au reusesc sa-si puna amprenta asupra evolutiei din piata, numarul de vanzari ale cuponarilor reprezinta un barometru foarte bun pentru Bursa, acestea urcand semnificativ in perioada cand piata era pe maxime si au scazut brusc cand preturile s-au corectat puternic. Numarul maxim de conturi de vanzare ale persoanelor fizice romane a fost atins in urma cu un an, in luna noiembrie, si s-a ridicat la aproape 200.000, pentru ca in decembrie 2007 acestea sa scada considerabil, la circa 117.000. Desi reactia cuponarilor a fost putin intarziata, acestia majorandu-si vanzarile si dupa varful atins de Bursa anul trecut, ei s-au retras de la vanzare mult mai repede, chiar inainte de caderea pietei din ianuarie, care a reprezentat prim