Rezultatele Biroului Român de Audit al Tirajelor (BRAT), date publicităţii la începutul acestei săptămâni, au stârnit îngrijorare în redacţii, fiindcă majoritatea cotidienelor scad ca vânzări, unele chiar sub limita alarmantă de 20 de mii de exemplare pe ediţie. Totuşi, un calcul pe toată piaţa arată că aceasta creşte, ba chiar sensibil, cu aproape 9%.
Cotidienele româneşti auditate de BRAT sunt în număr de 13, dacă excludem publicaţiile gratuite precum „Compact“ sau „Curentul“. Ultimele cifre arată că în perioada iulie-septembrie 2008 ele au vândut, în medie, aproximativ 851 de mii de exemplare pe zi. „Impresia artistică“ de piaţă în declin e dată de faptul că nouă din cele 13 titluri scad faţă de trimestrul al treilea din 2007. Totuşi, pe atunci piaţa - considerată ca incluzând aceleaşi 13 titluri - era de numai aproximativ 780 de mii de exemplare vândute. Cine sunt câştigătorii?
Încă de anul trecut, trendurile erau destul de clare. În loc de un tabloid puternic, „Libertatea“ (Ringier), care deţinea aproximativ o treime din piaţă în 2006, în top se prefigurau alte două ziare bulevardiere puternice, „Click!“ (Patriciu) şi „Cancan“ (Cancan media). În semestrul al treilea din 2008, trendurile se confirmă, cu „Click!“ la 132 de mii de exemplare vândute şi „Cancan“ la 107 mii. „Libertatea“ scade, e drept, cu aproximativ 17% faţă de trimestrul al treilea din 2007, la aproximativ 212 mii de exemplare vândute, dar asta înseamnă doar o diferenţă de puţin peste 40 de mii, în timp ce „Cancan“ şi „Click!“ câştigă, împreună, în jur de 140 de mii de exemplare (creşteri de 155 şi 130 la sută, altfel spus).
Ascensiunea „Libertăţii“, la începutul anilor 2000, a arătat că cititorul român e tentat de subiecte uşurele. Succesul celorlalte două titluri dovedeşte că tentaţia e mai mare decât se presupunea. E grăitor faptul că lângă „Libertatea“ este l