Pe pietele de peste 100 de milioane de euro din sectorul bunurilor de larg consum, unde competitia este cea mai intensa, peste jumatate din brandurile de top sunt romanesti.
Consumatorii romani au demonstrat in timp ca sunt fideli unor produse alimentare si bauturi cu traditie pe piata romaneasca. Consecventa lor i-a ajutat pe antreprenorii locali sa se mentina in top, chiar si in conditiile unei lupte acerbe cu multinationalele cu bugete de promovare mult mai mari.
Marcile locale domina clar pietele berii, apei minerale, uleiului si mezelurilor (segmentul carnatilor), unde doar achizitia unui producator roman poate asigura accesul rapid al unei multinationale in topul jucatorilor.
Studiile companiei de cercetare Nielsen realizate in prima jumatate a anului arata ca pe aceste 4 piete cele mai vandute 5 branduri (dupa cota valorica) sunt romanesti, insa doar jumatate din acestea apartin inca unor companii cu capital autohton. Restul fie au fost preluate de catre multinationale de la antreprenori locali, fie au fost dezvoltate de jucatori internationali doar in Romania, pentru a se plia mai bine pietei.
Un exemplu de brand romanesc intrat in portofoliul unei companii straine este Timisoreana, cea mai vanduta bere din Romania. Fabrica Timisoreana, construita in anul 1718, a fost preluata in 2002 de catre SABMiller si a ajuns sa reprezinte motorul de crestere al companiei sud-africane la nivel local.
Pe piata berii, desi multinationalele detin in prezent circa 80% din piata, printre primele zece branduri vandute la nivel local se afla un singur brand international, Skol.
Spre deosebire de industria berii, pe piata apelor minerale balanta este inclinata inca in favoarea imbuteliatorilor romani, singura multinationala cu o cota semnificativa in prezent fiind Coca-Cola Hellenic. Liderul pietei este Borsec, un brand cu o istorie de 2