Peste 1,35 milioane de angajati care au aderat la un fond de pensii private obligatorii (pilonul II) nu pot verifica rapid situatia contului lor de pensie, pentru a vedea daca angajatorii le vireaza banii.
Doar cinci companii de pensii din cele 14 care activeaza pe piata au lansat programe online, prin intermediul carora clientii lor pot afla imediat cati bani au in cont si care este randamentul investitiilor, cu ajutorul unui nume de utilizator si al unei parole. Aceste companii sunt ING, Allianz-Tiriac, Interamerican, BT Aegon si Omniasig, care in total au peste 3,1 milioane de clienti, adica 70% din piata.
Aflarea situatiei contului este foarte importanta deoarece la ultima runda de virare a contributiilor catre fondurile de pensii, care a avut loc la sfarsitul lunii trecute (sume aferente lunii septembrie), angajatorii nu au virat bani pentru mai mult de un milion de angajati, potrivit datelor Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS).
Reprezentantii CNPAS afirma ca informarea participantilor este obligatia fondurilor, nu a Casei de Pensii. Potrivit legislatiei in vigoare, administratorul unui fond trebuie sa isi informeze o data pe an clientii, in scris, despre situatia activului personal.
De asemenea, administratorul pune, la cerere, la dispozitia participantilor si beneficiarilor sau, dupa caz, a reprezentantilor acestora declaratia privind politica de investitii si alte detalii.
Daca angajatii ar putea afla rapid situatia conturilor de pensie, ei ar putea pune presiune pe angajatori sa le vireze contributiile. In cazul companiilor de pensii care nu au lansat aplicatii online pentru clienti, situatia contului poate fi aflata de la agentul de marketing care a vandut pensia sau pe e-mail de la administrator, dar acest lucru dureaza mai mult decat in cazul accesarii unui site de internet.
@N_