Pentru a face faţă crizei, multe companii sunt tentate să renunţe la o parte dintre angajaţi. În fiecare zi apar anunţuri privind disponibilizări sau reducerea producţiei. Experţii atrag însă atenţia că una dintre cele mai mari greşeli ar fi ca firmele să renunţe sau să nu reuşească să păstreze angajaţii-cheie. „În situaţii de criză, oamenii buni pleacă primii. Companiile româneşti trebuie să fie foarte atente. Ei se ţin prin comunicare directă, prin implicare în planul de criză, prin metode de compensare care să corespundă momentului”, este de părere Speranţa Munteanu, senior director la PricewaterhouseCoopers (PwC). Ea e explicat că în momente grele, cum ar fi cel de acum, angajaţii-cheie sunt tentaţi să plece fie pentru a-şi porni o afacere pe cont propriu, fie pentru condiţii mai bune în cadrul unei firme concurente.
În ciuda pesimismului care s-a instalat pe plan global pe piaţa forţei de muncă, mediul de afaceri din România este încă destul de optimist privind angajările de anul viitor. Astfel, circa 16% dintre companiile din România prevăd noi angajări în primele trei luni ale anului viitor, în scădere totuşi cu 5% faţă de estimările lor privind trimestrul patru din 2008, conform unui studiu Manpower. Mai mult decât atât, 58% dintre firmele din România consideră că nu va exista nicio schimbare privind politica lor de angajare la începutul anului viitor, în timp ce 28% dintre ele se aşteaptă să aibă mai mulţi angajaţi în acea perioadă. De altfel, în România este cel mai mare nivel de optimism privind nivelul de noi angajări din primele trei luni ale lui 2009 din întreaga regiune EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa), conform studiului Manpower. Astfel, în România previziunea netă de angajare este de 16%, urmată de Africa de Sud, cu 13% şi de Polonia cu 12%. La polul opus se situează Irlanda, Italia, Spania şi Marea Britanie. (V.R.)
„În situa