Anul 2008 a fost marcat de “decizii grele” ale unor mari jucatori internationali precum Kraft Foods, Nestle, Coca Cola HBC sau Colgate-Palmolive, care au hotarat sa-si transfere liniile de productie in tari precum Bulgaria si Polonia.
Perdantii acestor procese de delocalizare sunt sutele de angajati ramasi fara locuri de munca, respectiv actorii publici, care nu inteleg aspecte precum rolul comunitatii locale sau regionale in a atrage si mentine un investitor important sau implicarea autoritatilor in redinamizarea unui teritoriu afectat de o delocalizare.
BPI: De ce vor continua marii actori globali se se deplaseze spre Est
Viorel Ghete, managing partner BPI Romania, a explicat, pentru Wall-Street, ca, pe o piata atat de concurentiala cum este cea a FMCG, relatia unei companii de dimensiune globala cu un teritoriu este foarte pragmatica.
“O companie globala sta intr-o tara atat timp cat costurile de productie in general sunt avantajoase. Odata produse, acest tip de bunuri circula cu mare usurinta, productia nefiind destinata exclusiv unei piete nationale”, declara Viorel Ghete.
In Romania, avantajul competitiv dat de o forta de munca relativ ieftina nu mai este demult un criteriu definitoriu in contextul de reorganizare al industriei FMCG, crede Viorel Ghete.
“Delocalizarile sunt prin esenta de natura ciclica si sunt cu atat mai vizibile cu cat se deplaseaza dintr-o tara in alta. Costul de productie inseamna in egala masura si infrastructura de transport sau terenurile disponibile pentru extinderea activitatii. Atat timp cat aceste criterii nu vor fi in avantajul tarii noastre, marii actori globali vor continua sa se deplaseze catre Est”, spune Ghete.
Potrivit acestuia, pierderile de locuri de munca datorate delocalizarii sunt inferioare din punct de vedere numeric celorlalte restructurari care au avut loc deja sau care sunt p