Cota de piaţă a comerţului modern din Romånia s-a majorat cu peste 25% în acest an, pentru 2009 fiind previzionată doar o uşoară încetinire a expansiunii, în contextul crizei economice mondiale. Deşi potenţialul comerţului modern rămåne impresionant, criza economică schimbă priorităţile din domeniu. Dacă pånă acum marile lanţuri de magazine au mizat pe o creştere puternică a vånzărilor şi, implicit, pe o extindere teritorială, de anul viitor sunt
Cota de piaţă a comerţului modern din Romånia s-a majorat cu peste 25% în acest an, pentru 2009 fiind previzionată doar o uşoară încetinire a expansiunii, în contextul crizei economice mondiale.
Deşi potenţialul comerţului modern rămåne impresionant, criza economică schimbă priorităţile din domeniu. Dacă pånă acum marile lanţuri de magazine au mizat pe o creştere puternică a vånzărilor şi, implicit, pe o extindere teritorială, de anul viitor sunt şanse mari ca strategia lor să se modifice, atenţia îndreptåndu-se mai degrabă spre o profitabilitate sustenabilă. „Piaţa romånească de retail se maturizează rapid“, spune Michael Weiss, country manager A.T. Kearney, ceea ce înseamnă că, practic, acum se aliniază modului de funcţionare şi structurilor din pieţele mature ale Europei.
„Este de aşteptat ca această tendinţă să fie relevantă pentru următorii ani, iar oamenii care spun astăzi că surprizele crizei financiare vor stopa totul sau poate chiar inversa tendinţele vechilor structuri să fie surprinşi cånd vor arunca o nouă privire, după trei-cinci ani“, afirmă Weiss. Fără îndoială, investiţiile ar putea fi încetinite de actualul nivel al nesiguranţei din sectorul financiar, de politica de risc a lanţurilor internaţionale de magazine şi a competiţiei cu alternative investiţionale la nivel internaţional. „Pe măsură ce extinderea teritorială încetineşte, jucătorii de pe piaţă trebuie să încerce să obţină cåt ma