S-au scris, în lume, mai multe biografii despre Leonard Cohen, inclusiv una în limba română, semnată de Mircea Mihăieş, pe care am şi prezentat-o la momentul apariţiei. Singura însă care a beneficiat de concursul deplin al artistului este cea a lui Ira Nadel, profesor la Universitatea British Columbia din Vancouver, intitulată, Various Positions: A Life of Leonard Cohen. Volumul, devenit între timp un fel de biblie a coheniştilor, a apărut iniţial în 1996, la numai trei ani de la momentul întîlnirii dintre autor şi artist, la finele unuia dintre concertele sale din Londra, parte a turneului mondial din 1993 ce promova pe atunci nou apărutul The Future. Coincidenţa face ca, în anii ’90, să fi văzut lumina tiparului mai multe volume dedicate operei lui Cohen*. Nu neapărat toate remarcabile, cărţile, poate cu excepţia mini-monografiei Lindei Hutcheon, care discută doar un volum de versuri şi cele două romane ale scriitorului Cohen, au abordat opera poetului şi cîntăreţului din perspectivă holistică, aplecîndu-se în egală măsură asupra producţiilor literare şi muzicale ale sale, fără să neglijeze nici viaţa amoroasă a acestuia, care, pe bună dreptate, se dovedeşte greu, dacă nu de-a dreptul imposibil de neglijat, avînd în vedere energia investită de Leonard Cohen în această direcţie. Familia şi religia Ştiam de Various Positions din 1998, deşi de citit n-am reuşit s-o citesc mai devreme de toamna lui 2002, cînd am găsit-o în rafturile unei biblioteci din Berlin. Dar, la vremea aceea, recenzarea ei ar fi fost imposibilă dat fiind numărul semnificativ de ani care trecuse de la apariţie. Surprinzător şi îmbucurător însă, în 2006, divizia canadiană a editurii Random House (urmată în 2007 de editura Universităţii din Texas) a decis republicarea volumului, însoţit acum de o postfaţă nouă, care să aducă la zi materialul dedicat canadianului. Un artist care, iată, în pofi